söndag 11 november 2012

Blackbox

Eftermiddagen spenderades i blackboxen tillsammans med min barndomskompis, Madde. För att skänka lite ljus i det mörka rummet använde vi en blixt. Jag fotade lite porträtt och lekte med ljusets riktning för att undersöka hur man med hjälp av ljusriktning kan ändra en exponerings resultat helt och hållet. Det var mycket kul att arbeta i blackboxen. Trots ljusets hårdhet lyckades vi få några fina foton.

Ett porträtt på Madde. Jag tänkte på att behålla utrymme över huvudet och vid sidorna för att undvika en närmast klaustrofobiskt känsla av personen. Madde är belyst av ett hårt sidljus, och extra skärpa lades på ögat för att dra fokus dit.
Titel: Madde

Vi bestämde oss för att måla ett öga på ena handen, vilket skapade en fin symbolik i bilden. Jag bestämde mig för att desaturera fotot då monokromt passade bättre för känslan som jag ville ge. Här flyttade jag blixten en aning. om sidljus 90 grader från ansiktet hade använts, hade hela den synliga delen av Maddes ansikte försvunnit i skugga. Genom att flytta blixten ca 50 grader, kunde ljuset träffa det andra ögat, så att man som betraktare kunde se att det ögat var slutet. I blackboxen, när fotot skulle tas, kunde man enkelt se att ögat var slutet även fast det var försatt i skugga. men kameran har inte samma förmåga att se detaljer i sådana mörka skuggförhållanden. Om 90-graderssidljus hade använts hade detta resulterat i att det stängda ögat hade försvunnit i en "blocked-up shadow".
Titel: Eye wide open

Slutligen ville jag skapa något lite annorlunda. Madde hade tagit med sig en sjal, som jag bad henne att hålla i. Genom att placera ljuskällan bakom motivet, blev motivets sida mot kameran mörk och ljuset markerade motivets form. Sjalen lystes upp, och detta gjorde att vissa delar av Madde tydligt framhävdes som var framför sjalen. Även detta foto desaturerades för att ge känslan jag var ute efter.
Titel: Illuminated 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar